پمپ خلاء و نحوه عملکرد آن

۱۱۹ بازديد
پمپ خلاء یک نوع سیستم مکانیکی است که فشار مایع داخلی را کاهش داده و اغلب برای حذف هوای اضافی و عناصر دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت کلی، این دستگاه یک فضای خلاء را در داخل یک مخزن مشخص شده به وجود می‌آورد.
پمپ های وکیوم به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند و در فرایندهای مختلف صنعتی و خانگی به کار گرفته می‌شوند. راندمان آن‌ها عمدتا به پارامترهای مختلف مانند سرعت پمپاژ و توان دستگاه بستگی دارد.
برخی از تولیدکنندگان ظرفیت پمپ را بر اساس ظرفیت مکش و قابلیت تولید خلاء در جیوه محاسبه می‌کنند. در ادامه شما را بیشتر با پمپ خلاء و نحوه عملکرد آن آشنا میکنیم.
نحوه کارکرد پمپ خلاء
عملکرد پمپ خلاء به این صورت است که از طریق مکش هوا را از سیستم بسته حذف می‌کند تا به تدریج چگالی هوا در فضای محدود شده کاهش یابد و یک خلاء به وجود بیاید. این دستگاه هوا را در یک سیستم بسته فشرده کرده و انرژی مکانیکی و محوری آن به توان حرکتی تغییر پیدا می‌کند.
بدین ترتیب، سطح نیروی داخلی در حجم ذخیره شده کمتر از محیط خارجی می‌شود. مقدار انرژی تولید شده عمدتا به حجم گاز بستگی داشته و در این فرایند، هوا حذف شده و فشار در داخل و خارج از مخزن متفاوت خواهد بود.
 
پمپ های کیوم و خلاء در انواع و مدل های مختلف در بازار وجود دارد که با توجه به کاربرد و نیازی که از آنها خواهد رفت به چند دسته اصلی تقسیم می شوند.
  • پمپ خلاء لیکویید رینگ
  • پمپ وکیوم روتاری وین
  • پمپ پیستونی دار
  •  پمپ وکیوم خشک
  • پمپ تقویت کننده خلاء
  • پمپ خلا با سیستم گردش آب
پمپ خلاء لیکوئید رینگ
پمپ‌ وکیوم رینگ مایع مورد استفاده برای بار بخار متوسط تا زیاد است. مایعی که نقش درزگیر را دارد. دستیابی به خلأ بیشتر با استفاده از روغن، گلیکول یا سایر سیالات کم فشار شدنی است.
از آنجایی که پمپ وکیوم رینگ مایع به وسیله یک سیال سازگار با پروسه بخار و گاز به سایر پروسه ها درزگیری  شده و مورد استفاده در سیستم ساکشن مرکزی بیمارستان ها و صنعت فلزات و معادن می باشد.
پمپ خلاء روتاری
پمپ خلاء روتاری که به پمپ هیدرولیک گردان یا دوار معروف است در گروه پمپ های جابجایی قرار گرفته اند. این دستگاه یک نوع پمپ مثبت جابجایی است که از پره نصب شده به روتور تشکیل شده و در داخل یک حفره می چرخد. در برخی موارد این پره ها می توانند طول متغیری داشته باشند و یا برای حفظ تماس با دیوار پمپ به هم تنیده شوند.
این پمپ ها در انواع مختلفی ساخته شده و بیشتر برای پمپاژ سوخت ها همچون نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند.
پمپ وکیوم پیستونی
پمپ وکیوم پیستونی از جمله پمپ هایی می باشند. که در صنایع برای کاربردی با ظرفیت بالا استفاده می گردد. کاربرد پمپ های پیستونی زمانی است که آلودگی زیاد بوده و بایستی توسط پمپ تحمل شود. این پمپ ها از عمر بالایی برخوردار هستند و از لحاظ قیمت مناسب هستند.
پمپ وکیوم خشک
یکی دیگر از انواع پمپ ها وکیوم خشک است که جهت فرآیند ایجاد خلاء می باشد. این پمپ برخلاف سایر پمپ های وکیوم عمل ایجاد خلاء را بدون نیاز به هر مایعی انجام می دهد.
از آنجایی که در پمپ وکیوم هیچ مایعی وجود ندارد تا گرمای ناشی از فشرده سازی گازها را از بین ببرد ، عمل خنک کردن پمپ وکیوم خشک به طور متفاوت از سایر وکیوم ها صورت می گیرد.
پمپ وکیوم خشک با توجه به ساختار و جنس آلیاژ و قطعات آن که از آهن ریخته گری تشکیل شده است دارای توان بالایی برای تحمل درجه ی بالای حرارت می باشد.
پمپ آب در گردش وکیوم
پمپ وکیوم آب در گردش یکی از محبوبترین انواع پمپ‌ وکیوم است. کاربرد این پمپ بصورت وسیع در صنایع جهت جابجای انواع گازها و مایعات به علل متعددی از جمله تک محوره بودن، عدم اصطکاک بین قطعات مکانیکی و استهلاک کم پمپ است.
اگر مایع در گردش پمپ آب باشد می‌توان تا فشار ۳۳ میلی بار رسید که این فشار همان فشار بخار آب در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد است.
برای دستیابی به فشارهای پایین‌تر می‌توان از روغن بعنوان مایع در گردش استفاده نمود که فشار نهایی وکیوم پمپ بستگی به فشار بخار روغن مورد استفاده دارد.
برای بازدهی بهتر پمپ باید مایع در گردش همواره خنک باشد، قطعات متحرک پمپ را بصورت دوره‌ای بازدید و تعویض نمود. از خروجی وکیوم پمپ آبی بعنوان کمپرسور گاز نیز استفاده می‌شود که کاربرد بسیار زیادی درصنایع دارد.
مثل جابجایی گازCO2 کارخانه و گازهای فرآیندی نفت و گاز و همینطور انتقال کلیه مواد اسیدی و بازی که با هیچ پمپ دیگری امکان پذیر نیست.
کاربردهای پمپ خلاء
کاربرد در صنایع پتروشیمی
بازیافت گاز، بازیافت نفت، جمع‌آوری گاز، تثبیت نفت خام، تقطیر نفت خام، فشرده‌سازی اگزوز، بازیافت گاز دمی، تولید پلی استر، تولید PVC، فشرده‌سازی چرخه‌ای گاز، بسته‌بندی و تولید کلر مایع، فیلتراسیون، انتقال مواد مختلف
کاربرد در صنعت برق
بازیافت گاز، تشخیص نشت، خشک کردن مواد، فیلتر روغن، آزمایش مواد، خلاء کندانسور، جذب آب، گوگرد زدایی گاز دودکش، حمل خاکستر بادی
کاربرد در صنعت داروسازی
خشک کردن مواد دارویی، تقطیر و تنظیم غلظت، گاز زدایی، تبلور و تبخیر، پر کردن یا انتقال مواد، بازیافت مواد شیمیایی، ضد عفونی
کاربرد در تولید خمیر و کاغذ.
خشک کردن و جذب رطوبت مواد، سیستم گازگیری آب، کمپرسور جعبه، مکش آب، جذب و رول انتقال، پرس خلاء
کاربرد در صنعت خودرو.
خنک‌کننده عملیات حرارتی، رسوب زدایی قطعات، ایجاد خلاء کاتدی، تولید قطعات، آزمایش قطعات مختلف، آزمایش رباتیک، تهویه مطبوع
کاربرد در صنایع نیمه رسانای الکترونیکی
لوله‌های الکترونیکی و ساخت لوله‌های نیمه هادی، نوردهی، دستگاه اچ، تجزیه و تولید مجدد مواد، حکاکی با پرتو یونی، حکاکی پلاسما، لمینت، سوراخ پلاگین
کاربرد در حوزه حفاظت از محیط زیست
تصفیه فاضلاب، فشرده‌سازی بیوگاز، افزودن آب خلاء، اکسیداسیون مخزن لجن، تهویه حوضچه ماهی، بازیابی گازهای زائد، بازیابی بیوگاز، دفع زباله.
کاربرد در صنایع غذایی و آشامیدنی.
خشک کردن مواد، تقطیر، تنظیم غلظت، گاز پراکندگی، بسته‌بندی خلاء، خشک کردن قطعات و مواد یخ زده
کاربرد در صنایع مبتنی بر چوب
نگه داشتن و انتقال مواد، خشک کردن چوب، محافظت از چوب، اشباع چوب با افزودنی‌های مختلف.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.